Smardze na grzankach. Bardzo wiosenna przekąska

Dzisiaj taka prosta, ale za to bardzo wiosenna przekąska. Samodzielnie zebrane i przyrządzone smardze, podane na chrupiących grzankach. Pycha! 

Smardze rozpoczynają wczesną wiosną sezon grzybowy i sądząc po ich obfitości ten powinien być raczej udany. Dobrze by było bo moje zapasy grzybowe kurczą się w oczach a już mam nowe zamówienia od chętnych grzybojadów. Niektórzy lubią grzyby, ale tylko jeść a do zbierania ciężko ich nakłonić. Czasami jednak myślę, że to nawet lepiej bo skoro się nie znają to lepiej żeby sami nie zbierali.

Wszystkie smardze są w Polsce pod ochroną, ale już nie ścisłą. Od niedawna te owocniki, które wyrosną w ogródkach czy sadach można sobie zebrać i zużyć na własny użytek. Ale na smardzowe, prawdziwe grzybobranie trzeba się wybrać np. na Słowację co też uczyniłam także w tym roku. Większość zebranych smardzów ususzę bo takie są bardziej aromatyczne niż świeże, ale trochę zjemy od razu bo to bardzo pyszne grzyby.

Tutaj znajdziecie kilka pomysłów na wykorzystanie smardzów (klik)

smardze na grzankach , smardz stożkowaty , z grzybami , przekąski , grzyby , grzaneczki , kanapki , czosnaczek pospolity , wiosna , domowe jedzenie ,

Grzanki ze smardzami i czosnaczkiem

czas przygotowania: 15 minut
składniki:
  • 4-5 kromek bułki np. bagietki
  •  
  • kilka/kilkanaście świeżych smardzów
  • garstka liści czosnaczka pospolitego
  • 1 łyżeczka masła
  • 1/2 łyżeczki oleju sezamowego
  • 1/2 łyżeczki sosu sojowego jasnego
  • do smaku - pieprz cayenne
  •  
  • dodatkowo - 1 łyżka sezamu
  • 1-2 łyżki posiekanego szczypioru 


smardze na grzankach , smardz stożkowaty , z grzybami , przekąski , grzyby , grzaneczki , kanapki , czosnaczek pospolity , wiosna , domowe jedzenie ,
smardze na grzankach , smardz stożkowaty , z grzybami , przekąski , grzyby , grzaneczki , kanapki , czosnaczek pospolity , wiosna , domowe jedzenie ,

Jak zrobić grzanki ze smardzami?

Smardze dokładnie oczyściłam i opłukałam. Osączyłam i osuszyłam, pokroiłam w krążki - te najmniejsze można zostawić w całości. Czosnaczek opłukałam, osączyłam i pokroiłam w paseczki. Ziarno sezamu wsypałam na suchą patelnię i prażyłam kilka chwil aż leciutko się zezłociło, odstawiłam. Kromki bułki opiekłam na ruszcie w piekarniku - mają być lekko złotawe i chrupiące. Można je też opiec w opiekaczu albo na patelni.

Na patelni rozpuściłam masło i dodałam olej sezamowy. Wrzuciłam grzyby, smażyłam je 3-4 minuty mieszając. Dodałam czosnaczek i sos sojowy,  przykryłam patelnię i dusiłam zawartość przez chwilę. Doprawiłam do smaku pieprzem cayenne. Nie soliłam bo sos sojowy jest słony.

Usmażone grzyby przełożyłam na gorące grzanki. Posypałam sezamem i szczypiorem. Zjedliśmy od razu po przygotowaniu, na gorąco.

Łatwo, szybko i tak wiosennie! Bardzo pysznie wyszło!

smardze na grzankach , smardz stożkowaty , z grzybami , przekąski , grzyby , grzaneczki , kanapki , czosnaczek pospolity , wiosna , domowe jedzenie ,


3 komentarze:

  1. Smardze pyszne. Szkoda, że Słowacja droga.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bez przesady - nocleg np. w Slanej Vodzie pod Babią Górą to 8 euro a po Polskiej stronie też podobnie bo ok. 30 zł

      Usuń
  2. Spróbowałam przepisu - przepyszne !!!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger