Papardelle z sosem smardzowo-warzywnym

Makaron ze smardzami to szybkie, proste i bardzo pyszne danie. Świetne na bezmięsny obiad. Oczywiście jeśli mamy do dyspozycji smardze. Ja właśnie mam i nie zawaham się ich użyć. Takiego makaronu z grzybami nie powstydziłaby się dobra restauracja, ale niestety, ponieważ w Polsce dzikich smardzów zbierać nie wolno bo są pod ochroną więc nigdy nie spotkałam się z nimi w lokalu. Do niedawna nawet nie wolno było nimi u nas handlować więc odpadał pomysł sprowadzenia ich zza granic. 

Ja żeby nazbierać smardzów wybieram się wiosną na Słowację. Różnie bywa z takimi zbiorami bo grzyby są kapryśne i ich pojawianie zależy mocno od pogody. Każdy rok jest inny i nie każdy grzybny. Trzeba po prostu trafić w odpowiednie miejsce o odpowiedniej porze. Od niedawna można zbierać spokojnie smardze, które wyrosną Wam w ogródkach więc szukajcie ich a może znajdziecie.

Jeśli jednak już macie smardze to koniecznie coś z nimi ugotujecie. Kilka pomysłów na dania ze smardzami znajdziecie TUTAJ. Smardze to dobre grzyby do suszenia - są potem jeszcze bardziej aromatyczne niż świeże.  

makaron wstążki w sosie smardzowo warzywnym , smardze , makaron jajeczny , grzyby , z grzybami , obiad , danie bezmięsne , domowe jedzenie , smardz


Makaron wstążki ze smardzami i warzywami

czas przygotowania: 15 minut
składniki na 2 porcje:
  • 3 gniazda suchego makaronu papardelle czyli wstążki jajeczne

  • kilka/kilkanaście smardzów
  • 3 łyżki cebuli
  • 1-2 łyżki marchewki
  • 1-2 łyżki selera naciowego
  • 1 łyżka oleju
  • 1 łyżeczka masła
  • 50 ml białego wytrawnego wina
  • 50-100 ml bulionu warzywnego
  • 100 g serka marcarpone albo śmietanki kremówki 30% 
  • 1 łyżeczka świeżych listków tymianku
  • 1 łyżka koperku 
  •  
  • do smaku - sól, pieprz mielony
  •  
  • do podania - listki selera naciowego
  • koperek świeży


makaron wstążki w sosie smardzowo warzywnym , smardze , makaron jajeczny , grzyby , z grzybami , obiad , danie bezmięsne , domowe jedzenie , smardz
makaron wstążki w sosie smardzowo warzywnym , smardze , makaron jajeczny , grzyby , z grzybami , obiad , danie bezmięsne , domowe jedzenie , smardz
makaron wstążki w sosie smardzowo warzywnym , smardze , makaron jajeczny , grzyby , z grzybami , obiad , danie bezmięsne , domowe jedzenie , smardz

Jak zrobić papardelle w sosie smardzowo-warzywnym? 

Grzyby dokładnie oczyściłam, opłukałam i osuszyłam. Pokroiłam w krążki. Warzywa obrałam - marchewkę oskrobałam, z selera usunęłam włókna a z cebuli łupinę. Pokroiłam w malutką kosteczkę.

Nastawiłam wodę na makaron a kiedy się zagotowała lekko osoliłam i wrzuciłam makaron. W tym czasie na patelni rozgrzałam olej z masłem. Wsypałam warzywa i smażyłam je mieszając przez kilka chwil. Dodałam grzyby a po chwili wino i tymianek, dusiłam 5 minut. Wlałam bulion, dodałam serek mascarpone i rozmieszałam. Dusiłam jeszcze chwilę aż sos zgęstniał. Doprawiłam do smaku solą i pieprzem.

Ugotowany makaron odcedziłam zachowując nieco wody z gotowania. Wstążki wrzuciłam do sosu i wymieszałam żeby go oblepił. Jeśli będzie zbyt gęsto to trzeba dolać trochę wody spod makaronu. Można też wyłożyć makaron na talerze i po prostu polać sosem a każdy sobie wymiesza wszystko na swoim talerzu.

Makaron z sosem wyłożyłam na talerz. Posypałam siekanymi listkami selera i koperku.

makaron wstążki w sosie smardzowo warzywnym , smardze , makaron jajeczny , grzyby , z grzybami , obiad , danie bezmięsne , domowe jedzenie , smardz

2 komentarze:

  1. Dobry pomysł. Podoba mi sie baza warzywna. Gdybym chciała zrobić sos totalnie grzybowy, cześć grzybów zmiksowałabym z dodatkiem wywaru. Ten patenik uzyłam, jeśli sie nie myle do przygotowania sosu do polędwicy wołowej z borowikami i truflami.
    Pozdrawiam serdecznie
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taka baza warzywna to klasyczne włoskie soffritto, drobna kostka z marchewki, cebuli i selera naciowego, stosowana jako baza do wielu włoskich dań :) tutaj zależało mi na tym żeby kawałki grzybów i warzyw były dobrze widoczne więc nie miksowałam

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger