Bułki pszenne, długie, a'la wrocławskie

Bułki domowe, z chrupiącą skórką i mięciutkim, białym środkiem. Proszę nie krzyczeć, że takie pieczywo jest niezdrowe. Nie każdy, niestety, może jeść razowy chleb na zakwasie bo przy wielu schorzeniach przewodu pokarmowego lekarze zalecają tylko białe pieczywo i właśnie wtedy najlepsze są takie bułeczki. 

To są bułki domowej roboty więc nie zawierają żadnych dodatkowych wspomagaczy poza zwykłymi drożdżami. Nie mają też żadnych konserwantów a i tak są świeże przez 3-4 dni, jeśli oczywiście tyle poleżą w co wątpię.

Takie długie bułki można kroić w kromki i robić z nich nieduże kanapeczki. Można też przekroić je wzdłuż, na pół, i wykorzystać do wielkich, dobrze nadzianych, kanapek. Można nawet wydrążyć i zrobić kolorowe przekąski.

długie bułki pszenne , bułki wrocławskie , bułki paryskie , piekarnia , moje wypieki , bułki białe ,


Bułki pszenne, długie, jak wrocławskie

czas przygotowania: 30 minut + etapy wyrastania + czas pieczenia
składniki na 2 bułki 30x8cm:
  • 320 g mąki pszennej luksusowej
  • 250 ml wody 
  • 12 g świeżych drożdży
  • 1 mała płaska łyżeczka soli
  • 1/2 łyżeczki cukru
  • 2 łyżki oleju roślinnego


długie bułki pszenne , bułki wrocławskie , bułki paryskie , piekarnia , moje wypieki , bułki białe ,
długie bułki pszenne , bułki wrocławskie , bułki paryskie , piekarnia , moje wypieki , bułki białe ,
długie bułki pszenne , bułki wrocławskie , bułki paryskie , piekarnia , moje wypieki , bułki białe ,
długie bułki pszenne , bułki wrocławskie , bułki paryskie , piekarnia , moje wypieki , bułki białe ,

Jak zrobić długie bułki pszenne?

Mąkę przesiałam do miski. Drożdże wkruszyłam do kubka. Dolałam 50 ml letniej wody, dodałam cukier i 2 łyżeczki mąki, wymieszałam i zostawiłam na 10-15 minut. Kiedy zaczyn się spienił i podrósł przelałam go do miski z mąką. Dolałam olej i resztę wody, dodałam sól. Zagniotłam elastyczne, miękkie ciasto. Wyrabiałam je przez kilka/kilkanaście minut. Zostawiłam w misce przykrytej folią na ok. 60-0- min. aż podwoiło swoją objętość.

Wyrośnięte ciasto lekko zagniotłam odgazowując. Na oprószonym odrobiną mąki blacie rozpłaszczyłam ciasto, rozciągając je rękami, na prostokąt. Zagięłam najpierw boczne, krótsze brzegi do środka a następnie zwinęłam w ciasny rulon. Czynności rozpłaszczenia, zakładania i zwijania powtórzyłam jeszcze raz. Ciasto trochę się lepiło, ale nie chciałam za dużo podsypywać mąką.

Rulony ciasta rozciągnęłam nieco wzdłuż i ułożyłam na profilowanej, perforowanej blasze do wypieku bagietek - kupiłam ją jakiś czas temu w jednym z dyskontów i do wypieku długich bułek nadaje się idealnie. Blaszkę z ułożonym ciastem przykryłam czystą ściereczką a wierzch materiału spryskałam wodą żeby nie wysychało. Bułki wyrastały ok. 40 minut - powinny widocznie się napuszyć. Wyrośnięte nacięłam w kilku miejscach bardzo ostrym nożem. Wierzchu niczym nie smarowałam ani nie posypywałam.

Bułki piekłam ok. 20-25 minut w piekarniku nagrzanym do 220 st. C. Na dno piekarnika, włączając go, wstawiłam naczynko z wodą żeby parowała a dzięki temu bułki ładniej wyrastają. Po upieczeniu przełożyłam bułki na kartę i pozwoliłam im ostygnąć. Świetnie smakują kiedy tylko ostygną, ale kroją się lepiej następnego dnia i pozostają świeże przez 3-4 dni.

Można z ciasta uformować jedną, dużą bułkę, ale wtedy czas pieczenia należy wydłużyć o 5-10 minut. 

długie bułki pszenne , bułki wrocławskie , bułki paryskie , piekarnia , moje wypieki , bułki białe ,

4 komentarze:

  1. no i kolejny przepis, który muszę wypróbować :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam, co oznacza "Dolałam 50 ml letniej wody, dodałam cukier i 2 łyżeczki wody, wymieszałam i zostawiłam na 10-15 minut", chyba pomyłka i ma być 2 łyżeczki mąki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. masz rację, poprawione i dziękuję za wyłapanie pomyłki

      Usuń
  3. Bułeczka bardzo smaczna, zrobiłam jedną długą, następnego dnia również dobra.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger