Seromakowiec. Makowiec i sernik razem

U nas w domu rozgorzała kilka dni temu dyskusja jakie ciasta mam upiec w tym roku na Święta. Wiadomo, że będzie piernik, jakieś ciasteczka, pewnie też keks, ale dalej towarzystwo nie było zgodne. Jedni chcą sernik, ktoś makowca i jak tu pogodzić rodzinę i jednocześnie nie przygotowywać kilku blach różnych ciast? 

Dobrym rozwiązaniem jest seromakowiec nazywany też seromakiem. W jednym cieście jest zarówno makowa masa jak i pyszny serniczek. Połączenie idealne w smaku i pod każdym innym względem. Tak więc postanowione! Będzie podwójne ciacho i już!

Niech Was nie przeraża długa lista składników i długi opis przygotowania. Po prostu ciasto ma kilka warstw, ale daję słowo, że wcale nie jest skomplikowane ani trudne. 

Gdybyście szukali pomysłów na świątecznie potrawy i wypieki to znajdziecie je w zakładce Wigilia i Boże Narodzenie - tam zgromadziłam wszystkie swoje pomysły na świąteczny stół.


seromak , makowiec z serem , sernik z makiem , dwa w jednym , świąteczny stół , domowe wypieki , moje wypieki , kuchnia polska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , jak z cukierni , cukierenka , ale ciacho , domowe jedzenie , mak , twaróg
seromak , makowiec z serem , sernik z makiem , dwa w jednym , świąteczny stół , domowe wypieki , moje wypieki , kuchnia polska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , jak z cukierni , cukierenka , ale ciacho , domowe jedzenie , mak , twaróg

Seromak czyli podwójne ciasto makowo-serowe

czas przygotowania: ok.
składniki do wypełnienia tortownicy śr. 24cm: 
  • CIASTO - 140g mąki pszennej luksusowej
  • 70g masła 
  • 35g cukru pudru
  • 2g proszku do pieczenia (pół łyżeczki)
  • szczypta soli
  • 1 żółtko
  • 1-2 łyżeczki gęstej śmietany 18%

  • MASA MAKOWA - 400g ugotowanego i zmielonego maku (ok.250g suchego+200ml mleka)
  • 200g duszonych jabłek
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 3 łyżki bułki tartej
  • 1 jajko
  • 1 białko (to co zostało z przygotowania ciasta)
  • 60g cukru pudru
  • 50g masła
  • 1 czubata łyżka miodu
  • kilka kropli aromatu migdałowego

  • MASA SEROWA - 500g białego twarogu trzykrotnie zmielonego
  • 100g gęstej śmietany 18%
  • 60g masła
  • 80g cukru pudru
  • 30g mąki kukurydzianej
  • 3 jajka
  • skórka otarta z połowy cytryny
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej albo ziarenka z 1 laski wanilii

  • POLEWA CZEKOLADOWA - 2 lekko czubate łyżki masła
  • 2 łyżki mleka
  • 3 łyżki cukru
  • 3 łyżki kakao naturalnego

  • ORZECHY W KARMELU - 3 łyżki cukru
  • 2 łyżki wody
  • 1 łyżeczka masła
  • 2 łyżki mleka albo słodkiej śmietanki
  • 80g orzechów włoskich łuskanych

seromak , makowiec z serem , sernik z makiem , dwa w jednym , świąteczny stół , domowe wypieki , moje wypieki , kuchnia polska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , jak z cukierni , cukierenka , ale ciacho , domowe jedzenie , mak , twaróg
seromak , makowiec z serem , sernik z makiem , dwa w jednym , świąteczny stół , domowe wypieki , moje wypieki , kuchnia polska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , jak z cukierni , cukierenka , ale ciacho , domowe jedzenie , mak , twaróg
seromak , makowiec z serem , sernik z makiem , dwa w jednym , świąteczny stół , domowe wypieki , moje wypieki , kuchnia polska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , jak z cukierni , cukierenka , ale ciacho , domowe jedzenie , mak , twaróg
seromak , makowiec z serem , sernik z makiem , dwa w jednym , świąteczny stół , domowe wypieki , moje wypieki , kuchnia polska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , jak z cukierni , cukierenka , ale ciacho , domowe jedzenie , mak , twaróg
seromak , makowiec z serem , sernik z makiem , dwa w jednym , świąteczny stół , domowe wypieki , moje wypieki , kuchnia polska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , jak z cukierni , cukierenka , ale ciacho , domowe jedzenie , mak , twaróg

Jak zrobić seromakowiec?

CIASTO - mąkę przesiałam z solą, cukrem pudrem i proszkiem do pieczenia. Dodałam pokrojone na kawałeczki zimne masło, posiekałam aż składniki połączyły się w tzw. mokry piasek i tłuszcz nie był widoczny. Dodałam żółtko i łyżeczkę śmietany, zagniotłam ciasto. Zawinięte w folię odłożyłam do lodówki na pół godziny.

Zimne ciasto rozwałkowałam i wylepiłam nim dno tortownicy uprzednio posmarowanej cienko masłem i posypanej odrobiną mąki. Ciasto gęsto nakłułam, przykryłam arkuszem papieru do pieczenia a na papier wysypałam kuleczki ceramiczne. Jako obciążnika można użyć także suchego grochu, ryżu czy choćby monet. Ciasto piekłam 15 minut w piekarniku nagrzanym do 180 st. C aż brzegi zaczęły się złocić. Wyjęłam blaszkę z piekarnika i delikatnie usunęłam papier z obciążeniem.

MASA MAKOWA - ugotowany w mleku i zmielony mak wymieszałam z miodem, cukrem, roztopionym masłem, duszonymi jabłkami, sokiem z cytryny, bułką tartą, aromatem migdałowym i żółtkiem. 2 białka ubiłam na sztywną pianę i delikatnie połączyłam z masą makową. Masę makową wyłożyłam na podpieczone ciasto i wyrównałam.

MASA SEROWA - miękkie masło zmiksowałam aż zbielało i nabrało puszystości. Dodałam cukier puder i jeszcze chwilę miksowałam. Nie przerywając miksowania dodawałam najpierw ser a potem śmietanę i kolejno po jednym jajku oraz mąkę kukurydzianą. Masę doprawiłam sokiem i skórką z cytryny oraz wanilią. Gotową masę wyłożyłam na masę makową i wyrównałam.

Tak przygotowane ciasto wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C i piekłam 60-70 minut. Mniej więcej w połowie czasu pieczenia trzeba skontrolować czy wierzch nie przypieka się zbytnie i ew. przykryć blaszkę z wierzchu arkuszem folii aluminiowej. Po upieczeniu wyjęłam tortownicę z piekarnika i odstawiłam na kilkanaście godzin w chłodne miejsce żeby ciasto dobrze się schłodziło. Dopiero następnego dnia okroiłam je dookoła i wyjęłam z formy.

POLEWA CZEKOLADOWA - w rondelku rozpuściłam masło z cukrem i mlekiem. Dodałam kakao i gotowałam aż masa nieco zgęstniała. Kiedy przestygła wylałam ją na wierzch seromakowca.

ORZECHY W KARMELU - pokruszone grubo orzechy podprażyłam przez kilka minut a suchej patelni, odłożyłam. Do rondelka wsypałam cukier i wlałam wodę, gotowałam aż syrop zgęstniał i lekko się zezłocił. Syropu nie wolno mieszać bo będzie się scukrzał. Do gęstniejącego syropu dolałam mleko i dołożyłam masło a po chwili dorzuciłam orzechy. Smażyłam mieszając aż orzechy dobrze obtoczyły się w karmelu. Gorące wyłożyłam na polewę czekoladową. Odstawiłam do zastudzenia.

seromak , makowiec z serem , sernik z makiem , dwa w jednym , świąteczny stół , domowe wypieki , moje wypieki , kuchnia polska , najlepsze przepisy , najsmaczniejsze dania , jak z cukierni , cukierenka , ale ciacho , domowe jedzenie , mak , twaróg

30 komentarzy:

  1. Idealny na święta , wygląda przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba zrobię,piękne ,apetycznie wyglądające ciasto! Danka

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo apetyczny i elegancki wyszedł Pani ten seromakowiec! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To jest przepis jakiego szukałam już od dawna. Ciasto wyszło przepyszne :-D Pominęłam orzechy na polewie ale i tak było to cudne :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że smakowało :) my bardzo je lubimy :)

      Usuń
  5. Zdecydowanie idealna propozycja na Święta :) W tym roku już się nie wyrobię ale pewnie w styczniu wypróbuję. Wesołych Świąt! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam,
    Czym mogę zastąpić mąkę kukurydzianą? Mąka ziemniaczana może być?
    Pozdrawiam,
    Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może być ziemniaczana albo budyń śmietankowy/waniliowy w proszku

      Usuń
  7. KONIECZNIE muszę tego spróbować. Po wypiekach sernikobrownie stwierdzam, że ten sposób podwójnych ciast sernikowych to strzał w dziesiątkę. Niby klasyka, ale połączona w prawdziwą innowację ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy Pani "duszonym jabłkom" to bliżej do przecieru jabłkowego czy raczej do jabłek prażonych ze słoika, takich jak na szarlotkę? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zdecydowanie bliżej im do jabłek prażonych bo robiąc zapas jesienią dusze pokrojone jabłka i pakuję w słoiki a potem wykorzystuję najczęściej właśnie do szarlotki

      Usuń
  9. Witam,
    jak przygotować te duszone jabłka do maku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. obrać, pokroić albo zetrzeć na tarce, dodać odrobinkę wody i poddusić aż zmięknę, można dodać soku cytrynowego i cukru do smaku - można użyć jabłek ze słoika, takich jak do szarlotki

      Usuń
  10. serdeczne dzięki za odpowiedź zależy mi żeby mi się udał wypiek :-))) i żeby mak nie był za mokry od jabłek

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy mogę wykorzystać gotową masę makową - jeśli tak to jak zmodyfikować przepis ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dodaj do niej tylko duszone jabłka i pianę z białka, wymieszaj i wyłóż na ciasto

      Usuń
  12. 250 g maku ma być ugotowane w 200 ml mleka?

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam! Na początku chciałabym serdecznie podziękować za istnienie tego bloga...Naprawdę w wielu przypadkach czerpię z niego inspirację i nawet jeśli coś zmieniam i robię po "swojemu" to jednak ogólny zarys pozostaje nie tknięty ;)
    Wczoraj upiekłam ten seromakowiec. Nic nie zmieniałam poza ubiciem piany do sera. Ciasto wyszło przepysznie! Kruchuteńki, cudowny spód a na nim po równej warstwie makowej i serowej. Obie warstwy pyszne wilgotne i puszyste! Takiego ciasta chciałam! No rewelacja dla oka i podniebienia! Dziękuję Pani serdeczznie!!!

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam.Chciałabym zrobić ciasto w klasycznej blaszce w związku z tym mam pytanie ciasto wyk.z 1,5 porcji ,czy z 2?
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Dobry wieczór,
    niestety nie posiadam maszynki do mielenia i ostatnio robiąc makowiec korzystałam z maku mielonego. Do tego przepisu mogę użyć takiego maku? Jeśli tak to proszę o informację jak postępować z tym makiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten mielony też jest surowy więc trzeba to ugotować tak jak zwykły, pomijasz tylko później czynność mielenia

      Usuń
  16. Witam ponownie, proszę jeszcze o informację czy ten mak mielony tylko zagotować z mlekiem czy też powinien być gotowany jeśli tak to jak długo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cały mak gotuję przynajmniej pół godziny, aż odparuje mleko, studzę i mielę. Mielony (czasami można kupić suchy, zmielony) gotuję 15 minut i tego już nie trzeba mielić

      Usuń
  17. Witam

    jeśli dodam gotową masę serową z pudełka to dalej powinnam dodać śmietanę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli jest to prawdziwy twaróg mielony z wiaderka to d8daj też tę śmietanę, ale jeśli masz serek rzadszy , taki homigenizowany to pomiń ją ale zwiększ ilość serka o te 100 g

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger