Ciasto. Deser. Szybki placek na maślance, z rabarbarem, owocami i kruszonką.

Błyskawiczne do przygotowania ciasto z maślanką, słodkimi owocami, kwaśnym rabarbarem i chrupiącą kruszonką.  Pyszne i proste. No i wszystkim smakuje. Tylko nie wiadomo dlaczego podobno nie wszystkim się udaje.

Przepis dostałam od Margarytki, która piecze je często i nie wiedziała co odpowiedzieć na skargi internautów, że z recepturą jest coś nie tak i wychodzi zakalec. Jako, że mam w swoich zbiorach podobny placek a ciasta z maślanką mi nie straszne to razem ze Słodką Babeczką postanowiłyśmy podjąć wyzwanie. Upiekłyśmy, przetestowałyśmy i zastanowiłyśmy się co może być przyczyną tego, że czasami komuś nie chce się udać.

Zobacz także przepis na Maślano-maślankowy placek z rabarbarem


Czy to wina naszego doświadczenia w pieczeniu czy przeciwnie - może nawet zakalca zrobić nie umiemy, ale mimo starań obu nam wyszły bardzo smaczne placki. Zakalca ani widu ani słychu. Wnioski popieczeniowe wyciągnięte też jednomyślnie - to ciasto JEST łatwe i proste, i udaje się. Trzeba po prostu nie starać się za bardzo tzn. składniki wystarczy po prostu krótko zamieszać, tylko do połączenia, tak jak przy muffinkach. Zbyt staranne ucieranie może właśnie zaowocować zakalcem. Chodzi o to, że maślanka, jako kwaśna, w połączeniu z proszkiem do pieczenia, zaraz po wymieszaniu zaczyna pracować. I jeśli będziemy długo mieszać albo zwlekać ze wstawieniem ciasta do pieca to siła rosnąca ujdzie i potem ciasto zamiast rosnąć zapadnie się tworząc zakalec. Samo w sobie ciasto po upieczeniu jest wilgotne dzięki dodatkowi oleju i dużej porcji owoców. 


Ale dość gadania bo przepis czeka. Przepis na najłatwiejsze ciasto w świecie. Łatwe i pyszne, w sam raz na lato bo można je upiec także z innymi owocami. 
 
Łatwy placek maślankowy z owocami, rabarbarem i kruszonką

czas przygotowania : 10 minut + 45 minut pieczenia
składniki :
  • SKŁADNIKI SUCHE - 350 g mąki pszennej - użyłam tortowej 
  • szczypta soli 
  • 125 g zwykłego cukru 
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia 

  • SKŁADNIKI MOKRE - 250 ml maślanki
  • 2 dość duże jajka 
  • 125 ml oleju roślinnego - użyłam rzepakowego 
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej albo ziarenka ze środka 1 laski wanilii albo duża łyżka cukru z wanilią

  • KRUSZONKA - 100 g mąki pszennej - użyłam tortowej
  • 100 g zwykłego cukru 
  • 50 g zimnego masła 

  • dodatkowo : 190 g rabarbaru - 3 cienkie łodygi  (waga po oczyszczeniu i pokrojeniu)
  • 200 g truskawek 
  • 160 g wypestkowanych czereśni 


sposób przygotowania : naszykowałam formę - blaszkę o wymiarach 22x32 wyłożyłam papierem do pieczenia. Rabarbar i owoce umyłam, oczyściłam. Rabarbar pokroiłam w 1-dno centymetrowe kawałki. Z truskawek usunęłam szypułki a jagody pokroiłam na połówki i ćwiartki. Czereśnie poprzekrawałam na połówki, usunęłam pestki.Włączyłam piekarnik nastawiając go na 190 st. C.

KRUSZONKA - Składniki kruszonki umieściłam w misce i roztarłam rękami. Powinien z tego powstać jakby mokry piasek bez widocznych kawałków tłuszczu. Odstawiłam do lodówki. 


CIASTO - Mąkę wymieszałam w misce z solą, cukrem i proszkiem do pieczenia. Za radą Margarytki nie przesiewałam jej co robię właściwie zawsze, z przyzwyczajenia. W drugim naczyniu roztrzepałam jajka z maślanką, pastą waniliową i olejem. Składniki mokre wlałam do suchych i wymieszałam mikserem, ale krótko - tylko tyle żeby się połączyły w gęste ciasto. Dosypałam pokrojony rabarbar, wymieszałam łyżką tylko tyle żeby obtoczyć go w cieście i całą masę wyłożyłam do naszykowanej formy. Na wierzchu rozsypałam truskawki i czereśnie a owoce posypałam kruszonką. Starałam się wszystko robić szybko i sprawnie żeby ciasto nie czekało zbyt długo. Można zrobić wersję tylko z dodatkami/owocami na wierzchu, bez rabarbaru wmieszanego do środka - ciasto będzie bardziej puchate, ale też mniej wilgotne.

Formę z ciastem wstawiłam do gorącego piekarnika i piekłam 45 minut. Po upieczeniu wyjęłam i odstawiłam żeby ostygło zanim pokroiłam. Jeśli kto lubi bardziej słodkie ciasta może placek posypać jeszcze cukrem pudrem.

I to wszystko. Przyznacie mi chyba rację, że zachodu mało i ciasto jest bardzo proste. A jak pysznie smakuje to już musicie przekonać się sami więc upieczcie je koniecznie. Podzielcie się też efektami - napiszcie jak się udało i bardzo chętnie zobaczyłabym zdjęcia Waszych wypieków.


28 komentarzy:

  1. pyszności, lubię takie ciasta:)

    OdpowiedzUsuń
  2. cudne! ach jak pysznie wygląda:)

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda superaśnie, chyba zaraz się weze za pieczenie. Tylko co jak się potem nie będziemy mieścić w swoje garsonki ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. oj tam, zjemy po małym kawałeczku a resztą poczęstujemy wszystkich dookoła :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Melduję, że zrobiłam - rabarbar i truskawki (trochę więcej niz w przepisie) - zamiast 2 łyżeczek proszku dałam 1,5 + 1/2 łyżeczki sody - wyrosło - nie opadło - mięciutkie i przepyszne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę ! kolejna osoba udowodniła, że to prosty przepis na fajne ciasto.

      Usuń
  6. A upiekłam wczoraj!! Bardzo dobry :) Poszło szybko, bo kruszonkę miałam w zamrażarce..
    Połowa została, ale tylko dlatego, że ciasto zawożę dziś Rodzicom ;)

    P.S. Jeśli chodzi o zakalec, to zdarzył mi się kiedyś w podobnym cieście maślankowym [proporcje: szklanka maślanki, szklanka cukru, 2 szklanki mąki, 3 jajka, proszek do piecz., sól, cukier waniliowy, pół szklanki oleju]. Spróbuję jeszcze raz, a jeśli to nie pech, to coś jest nie tak w tym przepisie....

    OdpowiedzUsuń
  7. Wczoraj zrobiłam to ciasto ze startym jabłkiem zamiast rabarbaru i ze śliwkami zamiast reszty - ono jest genialne chyba w każdym wydaniu :)))

    OdpowiedzUsuń
  8. przyznaję... pyszne i bardzo proste:) w mojej wersji na wierzchu wylądowała mieszanka owoców mrożonych... (robiłam to ciasto poza sezonem).

    OdpowiedzUsuń
  9. Wyszło pyszne i zakalca brak :)! Pozdrawiam :)!

    OdpowiedzUsuń
  10. Izeczko - własnie zamierzam upiec TO ciasto. Trzymaj kciuki!!! ... :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Super pyszne wyszło. Piekłam z samymi truskawkami, które ułożyłam na cieście posypanym zmielonymi migdałami - bo bałam się zakalca 😉. I olej kokosowy - wszystko razem cudownie pachnie i smakuje!

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam. Jestem początkującą kuchareczką po niestety kilku zakalcach z podobnych placków, ale ten WYSZEDŁ IDEALNIE :) Smakuje pysznie, zrobiłam identycznie jak w przepisie, tylko na nieco większej blaszce i przez to jest niższy, ale smakuje rewelacyjnie. Już rozglądam się po blogu za innymi przepisami:):)

    OdpowiedzUsuń
  13. A jak dodać mrożone truskawki żeby nie było zakalca? Zamrożone położyć na ciasto czy odmrozić i trochę odsączyć z nadkiaru soku i dopiero ułożyć na cieście?

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy mogę zamiast maślanki użyć kefiru? :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam. Jestem zachwycona tym przepisem! Ciasto jak ciasto, Ale opis rewelacyjny! Co z czym, w jakiej kolejności, z jaka szybkością. Idealny dla początkujących!

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam. No wlasnie ja tez mam pytanie co do owocow. Mam mrozony rabarbar i truskawki. Rozmrozic owoce najpierw czy dajemy zamrozone?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli najpierw rozmrozisz owoce to ucieknie z nich dużo soku więc lepiej dodać mroźne.

      Usuń
    2. Upieklam te ciasto z razowa maka i zmniejszylam ilosc cukru. Wyszlo przepyszne, wilgotne jak lubie.
      Teraz przymierzam sie do zrobienia go z warstwa serowa. Co myslisz zeby zrobic warstwe z serka filadelfia, cukru, jajek i wanilii? Np ciasto, na to owoce, serek, znowu owoce i kruszonka. Wyszloby to? Dziekuje

      Usuń
    3. Nie wiem, mokra masą grozi zakalcem, ale można popróbować

      Usuń
  17. musze dodadc ze ten przepis wyladowal w moim notesie i jest podstawa to pieczenia innych wersji...coraz zmieniam owoce lub dodaje wiorki, orzechy lub czekolade. Czasem z pianka, a czasem z serem. Super przepis. Dzis robie mieszane owoce, moze wiorki i jakis alkohol dodam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Pyszne ciasto, bardzo proste do zrobienia, dobrze jest wyjąć maślankę i jajka wcześniej z lodówki, żeby się ogrzały. Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  19. czy maślanka ma mieć temperature pokojową czy może być prosto z lodówki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przy cieście na proszku temperatura składników nie ma wielkiego znaczenia, ale ja szykuję najpierw wszystko zanim zacznę robić więc taka bardzo zimna nie była

      Usuń
  20. To moje ulubione i podstawowe ciasto w domu.Raz w tygodniu musi być z sezonowymi owocami. Jest niezastąpione a Twój blog jest dla mnie natchnieniem w kuchni. Kapusta z buraczkami już się kiszą, a opieńki z papryką nie wiem czy dotrzymają zimy. Powodzenia Smaczna Pyzo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że korzystasz z moich przepisów - zapraszam częściej! Pozdrawiam!

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger