Zrób to sam. Domowa przyprawa warzywna

Dzisiaj podam Wam przepis na domową przyprawę z suszonych warzyw i ziół. To taka domowa vegeta, kucharek czy jarzynka - pod taką nazwą znajdziecie coś podobnego w sklepach. Moja jest jednak dużo smaczniejsza i nie zawiera niczego dziwnego. Jest w niej trochę soli, ale tylko trochę i w celu konserwacji a poza tym jest zrobiona z naturalnych składników, które są ogólnie dostępne.

Przygotowując własną mieszankę przyprawową proporcje można modyfikować wedle własnego smaku i gustu. Można dodać jakieś ulubione zioła, zmielone suszone grzyby czy zrezygnować np. z czosnku jeśli go unikacie.

Który majonez lubicie najbardziej ? Ja majonez domowy robię sama bo to łatwe i szybkie !

domowa vegeta, przyprawa z suszonych warzyw, przyprawa do zup i sosow, domowe przetwory, jak zrobić domowa wegeta, smaczna pyza


Domowa przyprawa do potraw - domowa vegeta

czas przygotowania : 15 minut + kilka godzin suszenia
składniki : 
  • 500 g marchewki
  • 125 g korzenia pietruszki 
  • 300 g korzenia selera
  • 1 średni por
  • 1 pęczek natki pietruszki 
  • 1/2 pęczka koperku 
  • 4-5 liści selera korzeniowego 
  • 4-5 dużych liści lubczyku
  • 2 ostre papryczki 
  • 5 dużych ząbków czosnku 
  • 1 łyżeczka kurkumy w proszku 
  • 3 łyżeczki soli morskiej 

domowa vegeta, przyprawa z suszonych warzyw, przyprawa do zup i sosow, domowe przetwory, jak zrobić domowa wegeta, smaczna pyza

Jak zrobić domową wegetę?

Wszystkie warzywa oczyściłam - korzenie obrałam, z pora usunęłam wierzchnie, nieładne liście i przekroiłam go wzdłuż na pół. Z papryczek usunęłam gniazda nasienne, ale to nie jest konieczne. Czosnek obrałam. Warzywa i zieleninę dobrze opłukałam i osuszyłam dokładnie.

domowa przyprawa warzywna vegeta,  domowa vegeta, przyprawa z suszonych warzyw, przyprawa do zup i sosow, domowe przetwory, jak zrobić domowa wegeta, smaczna pyza

Korzenie marchewki, pietruszki i selera starłam na szatkownicy w cienkie plasterki. Pora pokroiłam na nieduże kawałki - można pokroić w półkrążki. Czosnek pokroiłam w plastry a strąki papryki po prostu podzieliłam na mniejsze kawałki. Wszystkie produkty stopniowo umieszczałam na sitach suszarki spożywczej - na jednym marchewkę, na drugim selera i pietruszkę, na trzecim  oraz czwartym pora, wszystkie zielone liście, papryczkę i czosnek. Sita ustawiłam na suszarce i włączyłam ją.

Wszystkie suszone produkty trzeba co jakiś czas przemieszać i porozdzielać. Dobrze też zamieniać sita miejscami. Warzywa i zioła suszą się w różnym tempie więc kiedy coś wyschło zdejmowałam sito a zawartość przesypywałam do pojemnika. Po kilku godzinach wszystko było już suche.

Warzywa i zioła można ususzyć także w piekarniku gazowym bądź elektrycznym. Rozdrobnione rozsypuje się na blachach, takich z wyposażenia piekarnika, wyłożonych papierem do pieczenia i suszy też kilka godzin - aż wyschną. Piekarnik powinien być nagrzany nie mocniej niż 75 st. C a drzwiczki lekko uchylone. 

domowa przyprawa warzywa vegeta, domowa vegeta, przyprawa z suszonych warzyw, przyprawa do zup i sosow, domowe przetwory, jak zrobić domowa wegeta, smaczna pyza

Susz podzieliłam na 3 części i umieszczałam partiami w pojemniku blendera. Do każdej dosypywałam po 1 łyżeczce soli i miksowałam na drobne kawałeczki. Możecie rozdrobnić mniej lub bardziej jeśli wolicie, nawet na proszek - ja jednak wolę taką paproszkowatą przyprawę. Do zmielonych warzyw i ziół dosypałam jeszcze kurkumę i wymieszałam dokładnie. Przesypałam do szczelnie zakręcanego słoika.

Takiej przyprawy używam do zup, sosów, zapiekanek, marynat... Poprawia smak, kolor i aromat dań a jednocześnie wiem, że nie dodaję do nich chemicznych składników.

Z podanej ilości składników uzyskałam 180 g mieszanki przyprawowej, ale zawsze można zwielokrotnić ilości. Z tym, że to jest porcja składników akurat na 4 sita suszarki. 

domowa vegeta, przyprawa z suszonych warzyw, przyprawa do zup i sosow, domowe przetwory, jak zrobić domowa wegeta, smaczna pyza

24 komentarze:

  1. Z czosnkiem i ostra papryczką jeszcze nie robiłam, ale pomysł bardzo mi się podoba. Moja suszarka ma 6 sit, więc mogę poszaleć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Obiecuję sobie co roku, ale teraz muszę zrobić ! Suszarka właśnie odpoczywa po pomidorach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kochana Pyzunia i jej cudowne przepisy-DZIĘKI :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mam suszarki, więc kupuję już suche składniki i mielę w melakserze ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jacquelne dzięki serdeczne za podpowiedź!

      Usuń
    2. to też jakiś pomysł z kupieniem już ususzonych warzyw - żeby tylko mieć pewność z jakiego źródła pochodzą...

      Usuń
  5. świetne i dużo lepsze od gotowych przypraw:)

    OdpowiedzUsuń
  6. wlasnie robie takie warzywa suszone tylo ja je przetarlam maszynka do miesa

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie wyobrażałam sobie,że domowym sposobem można zrobić tak wspaniałą przyprawę. Miałam okazję ją spróbować dzięki życzliwości Izy i na pewno już nigdy nie kupię, a będę robić.

    OdpowiedzUsuń
  8. jutro się zabieram za robienie takiej przyprawy koniec z chemia , super ze sa ludzie którzy dziela się swoimi dobrymi przepisami

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy warzywa wyschnął na słońcu? Czy suszarka jest konieczna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na ostrym słońcu wyschną, ale nie wiem czy słońce nie zniszczy więcej witamin - mam suszarkę i suszę tylko w niej

      Usuń
    2. kiedyś nie było takich suszarek nasze babcie suszyły wszystko latem na słońcu ewentualnie dosuszały nad kuchnią węglową , więc warzywa i owoce suszone jakkolwiek czy to na słoncu czy to w suszarce i tak lepszą sa niż te ze sklepu które mają w sobie chemia dla polepszenia smaku

      Usuń
  10. Właśnie ususzyłam swoje warzywa przy kominku. Jutro je zmielę, co za aromat!

    OdpowiedzUsuń
  11. Robię podobnie już od lat.. ale warto mieć taki zimowy zapas..

    OdpowiedzUsuń
  12. A można suszyć w piekarniku?Jeśli tak to w jakiej temperaturze?Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, suszyłabym w temp. 50 st.C, szczególnie przy grzybach nie powinno się przekraczać tej temperatury bo się zapieką z wierzchu i potem ciężko je odparować

      Usuń
    2. Nie więcej niż 75°C przy lekko uchylonych drzwiczkach. Jest napisane ;)

      Usuń
  13. W.itam .Ja tez robie co roku ,rewelacja zadnego porównania ze sklepowym smieciem.Polecam

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, nie mam zawsze dostępu do świeżych warzyw dobrej jakości. Czy mogę użyć tej mieszanki zamiast świeżych warzyw?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przyprawa jest z solą, ale możesz suszonych warzyw nie solić i nue rozdrabniać tak mocno, no i poza tym warzywa suszone mają trochę inny smak

      Usuń
  15. Od lat takie warzywa robię a miażdżenie ich jest nasza wyobraźnia czy chcemy miałkie czy trochę grubsze to zależy jak chvemy

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger