Sałatka z buraczków

Ta sałatka kojarzy mi się z odległymi w czasie wakacjami na Suwalszczyźnie. Tam właśnie jadłam ją pierwszy raz, wiele lat temu. U mnie w domu buraczki były w barszczu albo w soku z sokowirówki, albo w formie paciajowatej, zasmażanej jarzynki. Nie żebym narzekała bo zawsze te wszystkie opcje bardzo lubiłam, ale z perspektywy czasu postrzegam je jako dość nudne.

Taką sałatkę z buraczków z cebulką, na zimno, podawano w ośrodku wczasowym w Gawrych Rudzie przynajmniej 2 razy w tygodniu. Niektórzy wczasowicze narzekali, ale mnie to bardzo cieszyło bo zakochałam się w niej od pierwszego razu. To ciekawa odmiana dla zasmażanej jarzynki buraczkowej.


czas przygotowania : 10 minut + 90 minut pieczenie i studzenie buraków
składniki : 
  • 4 buraki ćwikłowe średnie 
  • 1 cebula - biała lub czerwona
  • 1 jabłko 
  • 1-2 łyżki octu jabłkowego 
  • 1 łyżeczka cukru 
  • 0,5-1 łyżeczka soli
  • 0,5 łyżeczki pieprzu czarnego
  • 2-3 łyżki oleju roślinnego 

sposób przygotowania : buraczki umyłam, ale nie obierałam. Trzeba je ugotować albo upiec w całości - oba sposoby są dozwolone, ale skłaniam się bardziej ku pieczeniu bo według mnie pieczone są smaczniejsze. Średniej wielkości buraki pieką się, zawinięte pojedynczo w folię aluminiową, ok. godziny w piekarniku nagrzanym do 180 st. C - można to zrobić np. przy okazji pieczenia ciasta.

Po upieczeniu, ew. ugotowaniu, muszą ostygnąć. Zimne obrałam i starłam na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Razem z buraczkami starłam pozbawione skórki jabłko. Cebulę obrałam i pokroiłam w drobną kostkę. Przełożyłam na sito i przelałam wrzącą wodą - to nie jest konieczne, ale sparzona cebula jest łagodniejsza dla żołądka. Cebulę dodałam do buraków. Całość skropiłam octem, dodałam olej i przyprawy, dokładnie wymieszałam. Przed podaniem schłodziłam.




17 komentarzy:

  1. A wiesz, że sama robię taką od wielu lat i też ją uwielbiam... prawie identyczną, tylko ja daję zwykły ocet, bo jabłkowy nie chce mi przejść przez gardło i nie dodaję oleju ;-)
    I też z pieczonych buraczków - bardziej soczyste i słodsze.
    Tylko tak się zastanawiam... w składnikach nie widzę oleju, a piszesz, że dajesz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dodaję, zgubił się przy pisaniu - już poprawiam !

      Usuń
  2. Oj Pyzuniu chyba zamiast buraczki "umyć albo upiec" trzeba je ugotować albo upiec... zabawne bo nie wiem co bym wybrała umyte ale surowe czy brudne ale upieczone hi hi hi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście, że tak - już poprawiłam :) jakaś rozkojarzona chodzę, przepraszam :)

      Usuń
  3. Buraki i jabłko lepiej pokroić w kostkę, a zamiast octu dać sok z cytryny :-) Taką wersję znam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o nie, zdecydowanie nie - sałatka ze startych ma zupełnie inną teksturę i nam właśnie taka odpowiada

      Usuń
  4. właśnie o taką prostą mi chodziło., Idę do kuchni robić, buraczki mam już ugotowane :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Buraczki wyszły pysze. Dziękuje za wspaniały przepis. Tylko nie dodałam oleju, ponieważ buraczki były bardzo soczyste. Upiekłam je w piekarniku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. olej albo oliwa w sałatkach i surówkach warzywnych jest nie tylko dla smaku czy żeby były wilgotniejsze - niektóre witaminy nasz organizm dużo lepiej przyswaja kiedy przyjmujemy je w towarzystwie tłuszczu :)

      Usuń
  6. Nie miałam jabłka, ale i tak sałatka bardzo smaczna ;-) Nastepnęm razem spróbuję z jabłuszkiem.

    OdpowiedzUsuń
  7. dzięki za przepis zostało mi buraczków z tego rocznego zbioru w spiżarni jest sałatka z buraczków w słoikach a taka będzie na świeżo do obiadu mile pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Zastanawiam się jak w innych regionach, ale na przykład na Podlasiu takie buraczki to klasyk i chyba nie ma domu w której takiej surówki / sałątki się regularnie nie podaje do obiadu ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. A jabłko kwaśne powinno być?,jakie jest najlepsze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. używam takiego jabłka jakie akurat mam pod ręką a sałatkę doprawiam do smaku albo większą ilością octu albo cukru, tak dla zbalansowania smaku

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger